فعال پستی شرکتی است که یک یا چند بخش از فرایند کلان پستی را راسا انجام می‌دهد. فعال پستی عموما با برند خود به‌عنوان یک ارائه‌دهنده‌ی خدمات در بازار حضور دارد. فعال پستی بسته به بازاری که در اختیار گرفته و امکاناتی که دارد تعدادی از خدمات را در بازه‌ی جغرافیایی انتخابی خود ارائه می‌کند. عموما فعالان پستی، برای ارائه‌ی خدمات نیازمند تامین زیرساخت‌های «حقوقی و قانونی»، «فنی و زیرساختی» و «ارتباطی» هستند. این فعالان در صورت حضور در شبکه‌ی پست اول، می‌توانند با صرفه‌جویی در زمان و هزینه، از امکانات پایه‌ای ایجادشده توسط پست اول، بهره‌مند شوند و در عین حال:

  • از نام تجاری خود استفاده کنند و برای فعالیت، صرفا ملزم به انعقاد قراردادهای پیمان‌کاری با اپراتورهای دارای مجوز نباشند.
  • در صورت رعایت الزامات و استانداردهای حاکمیتی و حداقل‌های فعالیت در شبکه‌ی پست اول، بدون سرمایه‌گذاری سنگین و صرف زمان طولانی، با استفاده از زیرساخت‌های حقوقی و ارتباطی پست اول، به‌عنوان یک فعال پستی قانونی در کشور شناخته شوند.
  • نیاز فعالان پستی به اخذ مجوزهای متعدد از نهادهای موازی حاکمیتی کاهش یابد.
  • امکان ورود در بازار خدمات پستی دولتی برای فعال پستی فراهم شود.
  • با استفاده از زیرساخت‌های فنی ایجادشده در شبکه‌ی پست اول، امکان استفاده از ظرفیت‌های سایر فعالان پستی و ارائه‌ی خدمات ترکیبی و در نتیجه، توسعه‌ی بازار شرکت‌ها فراهم می‌شود.
  • هر فعال پستی که رسما عضو شبکه‌ی پست اول باشد، بدون هیچ‌گونه محدودیتی می‌تواند از حمایت‌های قانونی نهادها از اپراتورهای قانونی پست اکشور، بهره‌مند شوند.
  • از کلیه‌ی خدمات ارزش افزوده، مانند خدمات پرداخت، بیمه و …، که پس از ارزیابی‌های فنی، حقوقی و عملکردی در شبکه‌ی پست اول ارائه می‌شود برخوردار شوند.